هایپرگلایسمی و درمان با انسولین شاخصهای پیش بینی کننده ی نتایج ضعیف COVID-19 هستند

3 آگوست 2020 - محققان چینی دریافتند نرخ نتایج بسیار ضعیف در افراد دیابتی که به دلیلCOVID-19  در بیمارستان بستری شده و برای کنترل قند خون خود تحت درمان با انسولین قرار گرفته اند، بسیار بالا است. این در حالی است که یک مطالعه دیگر از چین نشان داده است که قند خون کنترل نشده در زمان بستری در بیمارستان به دلیل کروناویروس 2، یک عامل خطر برای پیامدهای ضعیف COVID-19 ، در افراد فاقد دیابت است.

در مطالعه ی درمان با انسولین مبتلایان به دیابت و COVID-19، 84 نفر توسط دکتر Jun Lin  و محققان دیگر در بیمارستان Zhongnan دانشگاه ووهان ارزیابی شدند. یافته های این مطالعه موافق با تحقیقات قبلی، نشان داد که این شرکت کنندگان در مقایسه با 500 نفر که به دیابت مبتلا نبودند، نتایج بمراتب ضعیف تری، پس از در نظر گرفتن متغیرهای خاص داشتند.

براساس نتایج بدست آمده، 29 نفر از بیماران مبتلا به دیابت در طول بستری در بیمارستان به انسولین نیاز داشتند، سن این گروه به طور قابل توجهی از افراد 55 ساله که نیازی به انسولین درمانی نداشتند، بالاتر بود. 51.7 درصد از این گروه در هنگام بستری در بیمارستان حال بسیار بدی داشتند در مقایسه با 3.6 درصد از گروهی که نیاز به انسولین نداشتند. آنها همچنین سطح بسیار بالایی از پروتئین واکنشی C را داشتند، که افزایش آن بیانگر افزایش التهاب در بدن است و سطح لنفوسیت ها که یکی از اصلی ترین نوع سلول های ایمنی بدن هستند، در آنها کاهش یافته بود.

در کل 27.6 درصد از بیماران تحت درمان با انسولین در مقایسه با 1.8 درصد از کسانی که با این دارو درمان نشدند، در بخش مراقبت های ویژه بستری بودند، در حالی که تعداد بیشتری از افرادی که بیشتر تحت درمان با انسولین قرار گرفتند، جان خود را از دست دادند: 51.7 درصد در مقابل 3.6 درصد از افرادی که تحت درمان با انسولین قرار نگرفتند.

همچنین در افراد تحت درمان با انسولین میزان نارسایی تنفسی، آسیب حاد قلبی و کلیوی به طور قابل توجهی بالاتر بود.

محققان در مطالعه‌ای که در The American Journal of Medicine منتشر شده است، نتیجه گیری کردند که بیماران دیابتی باید به شدت تحت کنترل قرار گیرند، به خصوص کسانی که به انسولین درمانی نیاز دارند.

مطالعه دوم، بررسی میزان قند خون کنترل نشده در بیمارستان برای افراد فاقد دیابت بود که توسط Yang Jin از دانشگاه علم و فناوری Huazhong ، در ووهان چین انجام شد.

نتایج حاکی از آن است که میزان قند خون ناشتا (FBG) به میزان 7.0 میلی مول در لیتر (126 میلی گرم در دسی لیتر) یا بالاتر در هنگام پذیرش، به عنوان یک عامل خطر برای عوارض در بیمارستان و مرگ و میر 28 روزه است.

محققان نتیجه گیری نمودند که آزمایش و كنترل گلایسمیک باید برای همه بیمارانCOVID-19 ، حتی اگر از قبل به دیابت مبتلا نبوده اند، انجام می شود، زیرا بیشتر بیماران مبتلا به COVID-19 مستعد ابتلا به اختلالات متابولیك گلوكز هستند. این تحقیق در مجله Diabetologia منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/aug/hyperglycaemia-and-insulin-treatment-highlighted-as-poor-outcome-indicators-for-covid-19.html